söndag 1 mars 2009

ruvhönor

Ja så kom det sig då att jag hade den här lilla svarta dv Cochinhönan ruvandes på fem ägg i över tre veckor. Men idag kunde både hon och jag konstatera att det inte skulle bli några kycklingar. Jag tyckte så synd om henne och jag stod och funderade över om jag skulle lägga nya ägg under henne eller inte. Så till sist bestämde jag mig för att hämta fem kycklingar inne i huset istället. Sagt och gjort.

De fem kycklingarna var någon vecka redan och de var ljusa alla fem, hon själv är ju svart och jag har ju sett dem reagera på färgerna förut. Först så bara låg hon där och stirrade på dem, sedan pickade hon på dem och då trodde jag att det var kört, men plötsligt så kröp alla fem under henne och hon burrade upp sig för att lämna plats! Alltså hade hon sagt till dem att krypa in i värmen...

Det får mig att tänka på att man kanske ska låta hönorna få kycklingar istället för att lägga under ruvägg i flera omgångar. Det är andra hönan jag gör så med i år och båda accepterade att bli adoptivmammor.

Hur som helst är det härligt att få uppleva något sådant här!

/Carmen

1 kommentar:

  1. Åh, så mysigt... sånt önskar jag också att få uppleva nån gång! Mina hönor går ju på sin första vår nu... så kanske att nån av dem lägger sig, fast det verkar otroligt. Tror inte nån av dem har nån ruvinstinkt. Hoppas att jag nån gång får nån sån höna...

    Till dess får jag nöja mig med att mocka hönsskit!!*s*

    SvaraRadera