måndag 23 mars 2009

Kaniner, kaniner överallt kaniner!

Landsutställningen i Eksjö arrangerades av Jönköpings Läns kaninavelsförening och gick av stapeln i helgen. Nio förväntansfulla Groddar var där och betraktade de vackra kaninerna. Bilder kommer!

De största kaninerna var direkt innanför dörren kan man säga. Belgiska Jättar och Tyska Jättesheckar. Såg ingen kanin som verkade stressad, alla mumsade på halmstrån eller låg skönt utsträckta. Som om de gillade uppmärksamheten på något vis. Men vilka kaniner det finns! Personligen har jag aldrig varit på kaninutställning men jag är glad att jag åkte! Prickar och ränder, silkes och angora, rexpälsar, vita, röda, svarta, bruna och blå! Ja, det var helt otroligt för en kaninnovis som jag! Men roligt.

Min favorit blev Rex Castor! Vilken vacker kanin! New Zealand Red var också väldigt fina, och Blå Wiener....ja, men Rex Castor slog an på någon alldeles speciell sträng hos mig med sin bruna fejdade päls! Den står nu på min önskelista ihop med frisérduvor!

Ju längre in i Storegårdshallen man gick ju mindre blev kaninerna. Det fanns en fin kaninras som hette White i färgen svart! Den var svart med vita stickelshår på den undre delen av kroppen, mot magen liksom, och såg väldigt speciell ut i pälsen. En liten kanin som man inte glömmer att man sett var den lilla vita hotothermelinen som var helt vit men hade svarta kajallinjer runt ögonen. Den såg ut som ett elakt litet spöke! Jag kan nog gå i god för att alla som var på plats, oavsett vad man tycker om kaniner, hade behållning av utställningen för det fanns så mycket vackert att titta på! Angorakaninerna såg lustiga ut med sina jätteplymer på öronen, och lystern i satinkaninernas pälsar förstår man bara om man sett dem! För mig blev det hur som helst kärlek vid första ögonkastet med Rex Castor! Det var hela 16 stycken sådana att beundra! Sicken tur!
Anna-Karin

1 kommentar:

  1. Tack kanonkorrespondenten! Roligt med en rapport. Jag vill minnas att både Rex Castor och Hotot finns representerade bland uppfödarna på alternativ.nu. Båda tillhör även mina personliga favoriter.

    SvaraRadera