måndag 21 september 2009

Asby Skördemarknad


Lördagen den 19 september drog Groddarna iväg till Asby. Där skulle vi få visa upp och försälja smådjur och fjäderfä och hantverk. Vi hade lämnat de allra minsta hemma så de inte skulle frysa (fjäderprydda små) men dagen blev som den hetaste julidag! Istället blev man orolig för att djuren skulle få värmeslag!

Jätteroligt att så många ville vara med och trots resor var där så tidigt! Marknaden började kl 9 på morgonen!

Själv startade jag vid halv sex med en dusch. Jag var helt slut innan, och lördagmorgonen var inget undantag. Sedan var det bara att hoppa i paltorna och ut och fånga in de djur som skulle med, och släppa ut dem som fick vara kvar hemma. Två kaniner, mina rexar, ville inte alls flytta från gården. Så dem fick jag lirka länge med innan jag fick in dem i sina burar. Därför blev jag lite sen. Kl 08.50 kom jag till platsen. Vi var flera som dök upp i samma stund. Kvällen före hade jag och Gitte varit där och hjälpt till att resa tältet vi skulle få låna och mottagit bord. Groddarna som var först på plats på morgonen hade ordnat med bord och placeringar så gott det gick. Turligt nog fick vi använda större del av gräsplanen än vad det först var sagt. För vi var många som ville vara med!

Utrustad med buntband monterade jag ihop burar av kompostgaller till kaninerna och hage till löpankorna. Efter en del pusslande hit o dit satt alla djuren i tryggt förvar och luftigt och bra blev det.

Kommersen började direkt och en del sålde i stort sett allt de hade, medan det gick trögare för andra. Roligt och trevligt var det som vanligt, och att få se Bengts fantastiska strumpstickmaskin Victoria, in action, var riktigt roligt! (Bild kommer inom kort). Vi hade höns, tuppar, kycklingar, ankor, krukor, strumpor, plantor, textilier, getostar, grönsaker, saft, ägg, avelsägg, vaktelägg, ljus, keramik, dörrskyltar etc med oss. Vi värvade även nya medlemmar på plats. Föreningstidningen Groddbladet delades ut till de medlemmar som var på plats( ni andra får er med posten). Nya kontakter knöts och potentiella medlemmar och djurköpare bytte telefonnummer.

Dagen flöt på i värmen och om vad som hände borta vid torget och scenen hade vi ingen aning om. Det fick man läsa i tidningen om i morse! Men en succé blev det!

/Anna-Karin

2 kommentarer:

  1. En trevlig dag. Det var många som kom och klämde och kände på mina strumpor. Fler hade historier om någon mormor eller gammal faster som satt och lönstickade hemma förr.

    En "liten" rättelse bara. Det var inte min Viktoria som jag hade med mig. Utan det var en Creelman Money Maker A från Georgetown, Ontario, Kanada.

    SvaraRadera
  2. Succé var ordet! Roligt också, för mig som "ny" medlem... ja, ja... jag har ju varit i faggorna sedan starten, men av olika anledningar tvekat inför medlemskap. Nu är jag iaf medlem "på riktigt" och det var som sagt roligt att få träffa lite andra, kul att känna all positivitet och vänlighet! Det är precis såhär det skall vara!!

    SvaraRadera